Gondolatébresztő rövid történetek az oktatásban

2025 jún 10.

Létezik ideális pár? Milyen stresszt él át Luna? Egy kísérlet az iskolában? Vagy máshol? Lehet, hogy egy születésnapi buli, amelyet sokan lemondtak, mégis jól sikerül? Mindennapi témák, érzelmek és felelősség – többek között ezek a témák álltak a középpontban a „Figyelem! Rövid történetek: Beszállás!“ című továbbképzésen, amelyet 2025 májusának végén tartottak Sopronban és Tarjánban a német nyelvet tanító pedagógusok számára.

A továbbképzést a Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) szervezte. Az ismert szerző és előadó, Leonhard Thoma sok humorral és szakértelemmel vezette a résztvevőket az általa írt rövid történetek világába.

A rendezvény két helyszínen zajlott: május 27-én a soproni Német Nemzetiségi Iskolában, május 28-án pedig a Tarjáni Német Nemzetiségi Általános Iskolában. Mindkét alkalommal több mint 20 érdeklődő pedagógus vett részt. A célcsoport az 1–12. évfolyam pedagógusai voltak, akik az tanév végi sűrű teendők ellenére is új impulzusokat kerestek tanításukhoz.

A továbbképzés középpontjában az a kérdés állt, hogyan lehet az irodalmi szövegeket – különösen a rövid történeteket – nemcsak olvasásra és hallgatásra, hanem kreatív beszéd- és íráskészség-fejlesztő tevékenységek kiindulópontjaként is használni. Leonard Thoma válogatott történeteket mutatott be olvasmányaiból (A1–C1 szint), és gyakorlati példákon keresztül szemléltette, hogyan lehet mind a négy készséget – olvasás, hallás, írás és beszéd – fejleszteni az órákon. Véleménye szerint: „Az olvasmány nemcsak olvasást vagy hallgatást jelenthet. A történetek kiindulópontjai lehetnek változatos beszéd- és írásfeladatoknak, kisebb-nagyobb projekteknek is. Emellett országismereti információk is feldolgozhatók általuk.”

Különleges élményt jelentett az órarészletek szimulációja, ahol a résztvevők maguk is tanulói szerepbe bújtak. Ez az interaktív megközelítés lehetővé tette a módszerek közvetlen megtapasztalását és reflexióját. A programot elméleti alapozás egészítette ki, többek között Bernd Kast „Irodalom a kezdő nyelvtanításban” című tanulmányával, valamint csoportmunkával, amely során a résztvevők saját óraterveket dolgoztak ki, majd ezeket bemutatták a csoportnak.

Leonard Thoma a szövegek mellett további hasznos anyagokat is ajánlott, például Rainer E. Wicke „Eszközök az irodalmi szövegekkel való munkához” és „Közben egy kis történet…” című műveit. Ezek az anyagok további ötleteket kínálnak a német nyelv tanításához, és online szabadon elérhetők.

A résztvevők visszajelzései egyöntetűen pozitívak voltak. Kiemelték a gyakorlatorientált feladatokat, a kreatív megközelítést és a témák aktualitását. Sok pedagógus jelezte, hogy a bemutatott módszereket szívesen alkalmazná saját tanóráin.

A továbbképzés meggyőzően mutatta be, hogy az irodalom nemcsak a nyelvi készségek fejlesztését szolgálja, hanem hozzájárul a szociális kompetenciák és erkölcsi értékek kialakításához, fejlesztéséhez is. A rövid történetek gyakran váratlan fordulatai pedig kiváló lehetőséget kínálnak további beszélgetésekre az osztályteremben.

Ez a rendezvény jelentős mértékben hozzájárult a német nyelvoktatás megújításához Magyarországon – gyakorlatias, inspiráló és tele volt kreatív ötletekkel.

A továbbképzést a Miniszterelnökség Nemzetiségi és Egyházi Kapcsolatokért Felelős Államtitkársága támogatta.

UMZ

További hírek

60 órás tánc – 2025

60 órás tánc – 2025

60 órás akkreditált továbbképzés.  Helyszín: Bajza Utcai Általános Iskola / 1062 Budapest, Bajza u. 49-51. I. időpont: 2025. június 21-22. II. időpont: 2025. július 12-13. III. időpont: 2025. augusztus 2-3. Továbbképzés célja: A résztvevők megismertetése a tárgyi...