Létezik ideális pár? Milyen stresszt él át Luna? Egy kísérlet az iskolában? Vagy máshol? Lehet, hogy egy születésnapi buli, amelyet sokan lemondtak, mégis jól sikerül? Mindennapi témák, érzelmek és felelősség – többek között ezek a témák álltak a középpontban a „Figyelem! Rövid történetek: Beszállás!“ című továbbképzésen, amelyet 2025 májusának végén tartottak Sopronban és Tarjánban a német nyelvet tanító pedagógusok számára.
A továbbképzést a Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) szervezte. Az ismert szerző és előadó, Leonhard Thoma sok humorral és szakértelemmel vezette a résztvevőket az általa írt rövid történetek világába.

A rendezvény két helyszínen zajlott: május 27-én a soproni Német Nemzetiségi Iskolában, május 28-án pedig a Tarjáni Német Nemzetiségi Általános Iskolában. Mindkét alkalommal több mint 20 érdeklődő pedagógus vett részt. A célcsoport az 1–12. évfolyam pedagógusai voltak, akik az tanév végi sűrű teendők ellenére is új impulzusokat kerestek tanításukhoz.
A továbbképzés középpontjában az a kérdés állt, hogyan lehet az irodalmi szövegeket – különösen a rövid történeteket – nemcsak olvasásra és hallgatásra, hanem kreatív beszéd- és íráskészség-fejlesztő tevékenységek kiindulópontjaként is használni. Leonard Thoma válogatott történeteket mutatott be olvasmányaiból (A1–C1 szint), és gyakorlati példákon keresztül szemléltette, hogyan lehet mind a négy készséget – olvasás, hallás, írás és beszéd – fejleszteni az órákon. Véleménye szerint: „Az olvasmány nemcsak olvasást vagy hallgatást jelenthet. A történetek kiindulópontjai lehetnek változatos beszéd- és írásfeladatoknak, kisebb-nagyobb projekteknek is. Emellett országismereti információk is feldolgozhatók általuk.”
Különleges élményt jelentett az órarészletek szimulációja, ahol a résztvevők maguk is tanulói szerepbe bújtak. Ez az interaktív megközelítés lehetővé tette a módszerek közvetlen megtapasztalását és reflexióját. A programot elméleti alapozás egészítette ki, többek között Bernd Kast „Irodalom a kezdő nyelvtanításban” című tanulmányával, valamint csoportmunkával, amely során a résztvevők saját óraterveket dolgoztak ki, majd ezeket bemutatták a csoportnak.
Leonard Thoma a szövegek mellett további hasznos anyagokat is ajánlott, például Rainer E. Wicke „Eszközök az irodalmi szövegekkel való munkához” és „Közben egy kis történet…” című műveit. Ezek az anyagok további ötleteket kínálnak a német nyelv tanításához, és online szabadon elérhetők.

A résztvevők visszajelzései egyöntetűen pozitívak voltak. Kiemelték a gyakorlatorientált feladatokat, a kreatív megközelítést és a témák aktualitását. Sok pedagógus jelezte, hogy a bemutatott módszereket szívesen alkalmazná saját tanóráin.
A továbbképzés meggyőzően mutatta be, hogy az irodalom nemcsak a nyelvi készségek fejlesztését szolgálja, hanem hozzájárul a szociális kompetenciák és erkölcsi értékek kialakításához, fejlesztéséhez is. A rövid történetek gyakran váratlan fordulatai pedig kiváló lehetőséget kínálnak további beszélgetésekre az osztályteremben.
Ez a rendezvény jelentős mértékben hozzájárult a német nyelvoktatás megújításához Magyarországon – gyakorlatias, inspiráló és tele volt kreatív ötletekkel.
A továbbképzést a Miniszterelnökség Nemzetiségi és Egyházi Kapcsolatokért Felelős Államtitkársága támogatta.
UMZ