A lélek képekkel táplálkozik

2025 jan 15.

A mesesín éppoly egyszerű, mint amilyen ötletes: csupán egy 3 vezető horonnyal ellátott fadeszkából áll. Ezekbe a barázdákba kartonfigurákat, képeket vagy kártyákat lehet behelyezni, mozgatni és így  figurák között kapcsolat jön létre.

A mesesín elősegíti a nyelvi készségek, a mesélési és hallgatási készség, a figyelem és a koncentráció fejlődését.

A képek segítségével történeteket mesélhetünk el, összefüggéseket magyarázhatunk meg, és a tanulási tartalmak széles skáláját mutathatjuk meg a gyerekeknek. A beszélő és a hallgatók aktív kapcsolatba lépnek egymással, ez teszi a mesesínt a nyelvfejlesztés hatékony eszközévé. A pedagógusok és maguk a gyermekek is „játszhatnak“ rajta.

Gabi Scherzer, író, pedagógus és szabadúszó művész kétrészes webinárium keretében vezetett be minket a mesesín világába.

Megszólal a hangtál, a karok szétnyílnak a mesesín felett, és már minden szem a mesélő mozdulatait követi. A három barázdával ellátott fatáblán életre kel a nyelv. A történet szavakban, képekben és mozgásban bontakozik ki, és közvetlen kapcsolatot teremt a gyermekek belső képi világával. A történetmesélés ezután közvetlenül a gyermekek irányítása alá kerül és a figurákkal a kezükben a nyelv áramlani kezd. Ezáltal a nyelvelsajátítás és nyelvtanulás igazán szórakoztatóvá válik!

Az előadó kis rituálékat mutatott be a mesekezdéshez és befejezéshez, a történetmeséléshez trükköket mutatott és tippeket adott.

Megfigyelhettük, ahogy Himpelchen és Pimpelchen megmászik egy hegyet, majd eltűnik a barlangban, hogy a perspektívaváltás után már láthassuk is őket meghitten aludni a hegy gyomrában. Ti is halljátok őket horkolni?

Időt kell adnunk a gyermekeknek, hogy lássanak és (meg)értsenek. Ha belső ösztönzést akarunk ébreszteni, időt kell adnunk neki! – mondta az előadó.

A szónak, a képnek és a mozgásnak egymás után kell következnie, hogy a gyermekeknek lehetőségük legyen a történet befogadására.

A krumplikirály mese minket felnőtteket is lenyűgözött egyszerű karaktereivel, gazdag nyelvezetével és a sok ismétléssel.

Nemcsak meséket lehet a gyermekeknek mesesínnel elmesélni, hanem a nyelvgyakorlásra is alkalmas, mint például az elöljárószavak játékos gyakorlására.

Befejezésül egy karácsonyi mesével varázsolt el minket a művésznő, mi pedig jó érzéssel és sok-sok gyakorlatba ültethető ötlettel a fejünkben fejeztük be a délutánt.

Adj magadnak időt! -ez az üzenet, amely elkísért bennünket az adventi időszakban.

További hírek

Digitális Antológia – Az irodalom, mint az identitás fejlesztésének eszköze

Digitális Antológia – Az irodalom, mint az identitás fejlesztésének eszköze

A Magyarországi Németek Országos Önkormányzata (LdU) és a Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ, mint a projekt szervezői a következő célokat követték: Egyrészt lehetőséget kívántak teremteni a szerzők számára, műveik publikálására, másrészt könnyebben hozzáférhetővé kívánták tenni a legújabb műveket a pedagógusok és az érdeklődők számára.

„Liedermappe” – Kincs a nemzetiségi nevelésben

„Liedermappe” – Kincs a nemzetiségi nevelésben

A „Liedermappe”, az új, innovatív projektünk, kifejezetten azon tanárok igényeihez igazodik, akik szeretnék megismertetni diákjaikat a német nemzetiségi népdalok szépségével és sokszínűségével.