Augusztus végén továbbképzéssel hangolódtak a tanévkezdésre a pusztavámi, kislődi és a lánycsóki pedagógusok. „Együtt oldjuk meg – Konfliktuskezelési tréning pedagógusoknak” képzés zajlott az iskolák és az óvodák munkaközösségeinek. A Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (UMZ) munkatársa, dr. Dávid Gabriella tartott mindhárom helyszínen két napos tréninget, melynek keretében megismerkedhettek a pedagógusok a konfliktusok fajtáival, azok szükségszerűségével és gyakorlati tanácsokat kaphattak az iskolában felmerülő konfliktusok megoldására. „Az óvodapedagógusok, dajkák és az általános iskola pedagógusai számára jó lehetőség volt a mélyebb szakmai kooperációra, kollegiális ismerkedésre. Minden jelenlevő örült ennek a lehetőségnek. Az egyéni fejlődés mellett a csoport érdekei is előtérbe kerültek. Sok játékkal és tudományos kísérletek bemutatásával betekintést nyerhettünk az eredményes, erőszakmentes konfliktusmegoldás és az asszertív kommunikáció témakörébe. Megismerkedhettünk Thomas-Kilmann konfliktus kezelési tipológiájával, Eric Berne emberi játszmákról alkotott elméletével, Gordon, Rogers, Rosenberg és Csíkszentmihályi oktatáshoz- neveléshez nyújtott szakmai anyagával. A tréning témája, felépítése, az elmélet és a gyakorlatban hasznosítható módszertár a várakozásokat is felülmúlta. Jó hangulatban, hasznosan, eredményesen és enyhén fáradtan zártuk a jelenléti tréninget. A hallottakat, a kapott teszteket a munkánk során alkalmazni fogjuk és lesz lehetőségünk megosztani a tapasztalatainkat a képzés online szakaszában, amire októberben fog sor kerülni.” (Unger Vicky, intézményigazgató, Pusztavámi Német Nemzetiségi Általános Iskola)
„Ez a képzés egy interaktív tréning volt, ahol különböző gyakorlatokon keresztül ismerkedhettünk meg különböző konfliktuskezelési módszerekkel. A képzés egyben egy csapatépítő is volt, mindenki nagyon jól érezte magát. Sok új információval és technikákkal lettünk gazdagabbak.” (Baloghné Szalai Szandra, intézményigazgató, Pusztavámi Szivárvány Óvoda és Mini Bölcsöde)
„A résztvevők hálásak voltak a nyitott, őszinte, érdeklődést fenntartó, aktivitásra ösztönző, humoros ugyanakkor az oktatás – nevelés során a mindennapokban is alkalmazható, tudástárunkat bővítő ismeretekért.” (Nimsz Katalin, tanár, Kislődi Rőthy Mihály Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola)
„Már a bemutatkozás és a véletlenszerű csoportalkotás folyamán felszínre kerültek olyan érzelmek, melyektől minden résztvevő számára egyértelművé vált, hogy mi igenis egy csapat vagyunk – akik ugyanazokkal a felmerülő konfliktushelyzetekkel találkoznak mind a köznevelés színterén, mind a magánéletünkben. A képzés során a két intézmény pedagógusai zökkenőmentesen, nyíltan és rugalmasan tudtak együtt dolgozni a megoldások és feloldások megvalósításáért. A kezdeti esetleges fenntartások a tréner szakmai tudásának, személyiségének és türelmének köszönhetően hamar szertefoszlottak; így úgy érzem, a tréning nagyban hozzájárult egy olyan légkör kialakulásához, mely kortól, nemtől és szakmai területtől függetlenül harmonikus, egymást segítő és empatikus. Bízom benne, hogy ezúttal ezt az alapot megőrizve, mélyítve az iskola és óvoda együttműködésére is e légkör fenntartása és megtartása lesz a jellemző! Egy biztos: mi a továbbiakban ezen, ezért dolgozunk! (Wittendorfer – Czebe Margit, igazgató, Lánycsóki Óvoda és Mini Bölcsőde)
Kedvet kaptak? Az info@umz.hu email címen szívesen adunk felvilágosítást a további tréningek megszervezéséről az intézményvezetőknek!
Az UMZ csapata