Bizonyára sokan ismerik Rolf Zuckowski jól ismert nyári dalát.
Az Egy személy – egy nyelv továbbképzési programból a résztvevők is egy bőröndnyi gyakorlati példát, nyelvközvetítési ötleteket és módszertani tanácsokat vittek magukkal. Emellett új kapcsolatokkal, a nyelvpedagógiai munkához való motivációval, jó hangulattal és hangulatos együttléttel töltötték fel érzelmi tankjukat.
A 80 órás tanfolyam a személyes találkozók előnyeit ötvözte az online tanfolyamok erősségeivel, így az ország minden részéből érkező német nemzetiségi óvodapedagógusok bővíthették nyelvtudásukat és módszertani repertoárjukat, részletesen megismerkedhettek a nyelvközvetítési modellel, és átélhették az együtt tanulás és az egymástól való tanulás motiváló élményét.
A 80 órás továbbképzés kitartást igényelt a résztvevőktől, hiszen a munka és a család mellett nem mindig könnyű aktívan részt venni a tanfolyamon.
A második személyes jelenlétes képzésre Pécsett került sor, ahol a kurzus végén a résztvevők egy képzeletbeli polcon rangsorolhatták a tanfolyamról alkotott véleményüket.
A legfelső polcra azok a témák és tevékenységek kerültek, amelyek a legnépszerűbbek voltak, és amelyeket a saját gyakorlatukban azonnal tudnak alkalmazni:
„Ezentúl nem magyarul fogom a mesét először elmesélni, hanem leegyszerűsítem, nyelvileg tehermentesítem és rögtön németül mesélem el.”
„A mindennapi szituációinkat ezentúl egyre többször fogom németül kísérni, és a kulcsszituációkat fel fogom használni a nyelvközvetítésre.”
„Eddig nem beszéltem németül a szabad játékban, mostantól tudatosan tervezem és valósítom meg a német játékszituációkat.”
„A matematikát nem tudtam elképzelni németül, de ha úgy nézzük, hogy az egész világ tele van matematikai élményekkel, akkor jobban össze tudom kapcsolni a nyelvet és a matematikai felfedezőutat.”
„Tájékoztatni fogom a szülőket és a kollégákat a másodnyelv elsajátításának mérföldköveiről, hogy a jövőben jobban tudják támogatni a nyelvpedagógiai tevékenységemet.”
„A jövőben megpróbálok körjátékokat és táncokat németül vezetni a célnyelven tanult szakkifejezéseket használva.”
„A német nemzetiségi arculatnak, a nemzetiségi kultúra direkt és indirekt közvetítésének tükröződnie kell az intézményünkben – ez a célom.”
„A tematikus szókincsbővítés sokat hozott nekem, tervezem, hogy sokat fogok gyakorolni, és a tanult szókincset lépésről lépésre tudatosan fel fogom használni a munkámban.”
„Tervezem, hogy jobban megismerem a német nemzetiségi ünnepeket és jeles napokat, hogy a csoportomban lévő gyerekekkel együtt átélhessek néhányat közülük.”
„Szeretném fenntartani a kapcsolatot a többiekkel, mert bátorságot adnak és segítenek a munkámban.”
Az, hogy ezek a nyelvfejlesztési elképzelések és célok megvalósíthatók-e, attól is függ, hogy a pedagógusok rendelkeznek-e a nyelvoktatási koncepció megvalósításához szükséges készségekkel.
Az UMZ a monitoring látogatások keretében támogatja ezt a nyelvpedagógiai munkát, a korábbi évekhez hasonlóan figyelemmel kíséri az ismeretek alkalmazását, és segítséget nyújt, ha problémák merülnek fel.
A legfontosabb azonban az, amit minden óvodapedagógusnak magának kell elvégeznie:
El kell dönteniük fejben és szívben, hogy felvállalják-e a német nemzetiségi óvodapedagógus nyelvi példakép szerepét, hogy folyamatosan fejlesztik nyelvtudásukat, és elindítják a kisgyermekkori nyelvközvetítésben a szemléletváltást.
Csak így lehet sikeres a nyelvpedagógiai tevékenység, csak így adhatjuk tovább szeretett nyelvünket gyermekeink, népcsoportunk javára!
Köszönjük a Német Bel- és Honvédelmi Minisztériumnak (BMI) a projekt támogatását!
Összeállította: Karsainé Gasser Mária – az óvodai ágazat oktatási referense, UMZ