Rövid történetek tanórai feldolgozásra

2024 máj 22.

A Magyar-Német Pedagógiai és Módszertani Központ 2024. május 7-én Pécsett a Koch Valéria Oktatási Központ Kollégiumában és 2024. május 8-án Budapesten a Német Nemzetiségi Gimnáziumban szervezett egy workshopot. A továbbképzés címe: „Figyelem novellák: Mindenki a fedélzetre!”  A tréner, Leonhard Thoma, Németországból érkezett némettanár, író volt, aki irodalmat és filozófiát tanult Münchenben.

Tanulmányait követően Franciaországban nyelvi asszisztensként dolgozott, majd hosszú évekig német nyelvtanárként és a német irodalom előadójaként tevékenykedett, legtöbbször Barcelonában. Több mint 20 éve ír elbeszéléseket a „DaF”nyelvórákhoz. Jelenleg szabadúszó szerzőként Augsburgban él, és az írást felolvasásokkal és workshopokkal teszi válzozatossá szerte a világon.

A szerző hisz abban, hogy az olvasás nem csak olvasást vagy hallást jelent. A történetek változatos beszéd- és írásbeli tevékenységek kiindulópontjai is lehetnek, kisebb és nagyobb projektekhez egyaránt.

Az előadó bemutatott néhány rövid történetet a DaF-olvasmányaiból, és megmutatta, hogyan lehet a szövegeket úgy didaktizálni, hogy az órán tanítandó négy készséget (olvasás, hallás, írás, beszéd) gyakorolni lehessen.

„Az olvasásnak – mondta – örömet és sikerélményt kell nyújtania a tanulóknak”. Leonhard Thoma saját szövegeit „lecke” formájában mutatta be. A résztvevők „osztályként” maguk játszották el a javasolt tevékenységeket. A szövegekkel való munka (A1-B1 nyelvi szint) nagyrészt csoportokban zajlott. A csoportokat arra kérte, hogy készítsenek a történetekhez saját óravázlatot. A munka megkönnyítése érdekében az előadó minden módszertani és didaktikai ötletet, lehetőséget megadott.  A különböző csoportok megoldásai és azok előadásmódja nagyon eltérő volt, és sok mulatságos pillanatot is tartogatott.

A résztvevők nagy figyelemmel hallgatták az előadást. Thoma úr úgy merült el a történetekben, mintha ő maga is szerepet játszana bennük. Nagy lelkesedéssel mutatta be a különböző nyelvi szintekre írt történeteket. A vicces, fordulatos történetek remek ötleteket adnak a nyelvi fejlesztéshez.

Ezekkel a történetekkel, amelyek témáival – barátság, mások segítése, szeretet, jótékonyság stb. – a tanulók szívesen foglalkoznak, érdekesebbé lehet tenni az órákat, és fenn lehet tartani a tanulók figyelmét, ahogyan a résztvevők figyelmét is lekötötte. 

A továbbképzés a szerző kellemes személyiségének köszönhetően laza, játékos és humoros volt. 

Az egyik résztvevő véleménye szerint a műhelymunka egy élénk, fantáziadús és humoros előadás volt, olyan hasznos anyagokkal, amelyeket be tud építeni az óráiba.

Egy másik vélemény szerint: „Nagyon kevés olyan, fiataloknak írt, kihívást jelentő anyag található, amely különböző nyelvi szinteknek megfelelő, didaktikai ötleteket tartalmaz, és a tanórákba sokféleképpen beépíthető.“ .

A továbbképzésen a Hueber Kiadó referensei is részt vettek. A kiadó támogatja a szerző munkáját, és kiadja novelláit. A kiadó a résztvevőket megajándékozta az előadó könyveivel, amelyek a Hueber Kiadónál meg is vásárolhatók.

A továbbképzés nyelvileg és módszertanilag is egy kiváló rendezvény volt. 

A program a Miniszterelnökségi Hivatal támogatásával került megrendezésre.

További hírek

Teremelrendezés: egy különleges pedagógiai feladat

Teremelrendezés: egy különleges pedagógiai feladat

2024. október 10-én és 11-én Sopronban és Budapesten a Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ továbbképzést szervezett hallgatók, óvodapedagógusok és alsó tagozatos általános iskolai tanárok számára.

A tér jelentősége a gyermeknevelési gyakorlatban

A tér jelentősége a gyermeknevelési gyakorlatban

A továbbképzés előadója: Frau Dr. Ilona Bachmann Célcsoport: német nemzetiségi Óvodapedagógusok, német nemzetiségi Tanítók, nemzetiségi pedagógus Hallgatók Időpont, helyszín: 2024.10.10. (csütörtök) 9.00-től 14.00 óráig, Soproni Egyetem - Benedek Elek Pedagógiai Kar /...