Beszéljünk közös nyelvet!

2023 okt 18.

„A szülők néha olyanok, mint a vadgesztenyék ősszel:

kívül tüskések, de belül simák és szépek.“

A Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ (MNPMK) a Miniszterelnökség támogatásával 2023. október 2-án és 3-án két workshopot szervezett óvodapedagógusoknak és tanítóknak.

Az újhartyáni Mesevár Óvodában és a szekszárdi Wunderland óvodában Kerstin Buck, az Early Excellence modell szakértője, Közös nyelvet beszélünk?! címmel két workshopot tartott.

Már az előadó megérkezése Magyarországra is hangulatos volt, hiszen Újhartyánban a szüreti felvonulás kellős közepén találta magát. Népviseletes gyermekek, zenekar, lovaskocsi és óriás szőlőfürt jellemezték a felvonulást.

Nagy vendégszeretettel fogadták az újhartyáni óvodában az előadót és a résztvevőket egyaránt. Egy csésze kávé mellett régi ismerősök találkoztak, új ismeretségek alakultak. Az óvodavezető büszkén mutatta be intézményét, ahol praktikusan berendezett termeket és sarkokat, kreatív ötleteket tekinthettek meg a résztvevők.

Már az első feladat meglepő volt: Minden résztvevő írja fel egy „erősség nap“ sugaraira a saját erősségeit! Kiderült, hogy nem is olyan könnyű feladat azt megfogalmazni, hogy miben vagyunk jók, de a pozitív beállítottság alappillére, hogy ismerjük a saját erősségeinket. Az erősség nappal egy olyan eszközt is kaptak a pedagógusok, amelyet szülői fogadóórákon, a vezetők dolgozói beszélgetések során is tudnak használni.

Mi szükséges ahhoz, hogy egy közös nyelvet alakíthassunk ki?

Alap a pozitív beállítottság. És miből ismerhetjük fel ezt a beállítottságot? Miben mutatkozik meg? Mi szükséges hozzá? – erről folyt a beszélgetés, a véleménycsere kiscsoportokban.

A szülők gyermekeik szakértői, ők ismerik a gyermeküket a legjobban. Abból indulunk ki, hogy minden szülő a legjobbat akarja gyermekének. A pedagógusok feladata, hogy kellő érzékenységgel és finom megközelítéssel olyan lehetőségeket keressenek, amelyek segítségével beszélgetést kezdeményezhetnek a szülőkkel annak érdekében, hogy közös céljukat elérjék: a gyermekeknek a legjobbat tudják nyújtani!

Pozitívnak lenni és maradni bizony kemény feladat, mert némely szülő időnként „szúrós” tud lenni!

Egy fiatal német óvodapedagógus cikkéből kiindulva – melynek címe: „Ha a szülő „szúrós!” – kezdődött a beszélgetés arról, hogy miként lehet megtalálni az utat a különböző szülőkhöz  annak érdekében, hogy egy tiszteletteljes és őszinte kommunikáció alakuljon ki.

A szülők néha olyanok, mint a vadgesztenyék ősszel: kívül tüskések, de belül szépek és simák. A naponta elhangzó, gyakran már idegesítő kérdések mögött gyakran bizonytalanságok, gondok húzódnak. Ha tudunk a sorok között olvasni, ha meg tudjuk őrizni a pozitív szemléletet, akkor bizalmat építhetünk ki, amelyben a nevelési folyamat minden résztvevője megértésre talál.

Az Early Excellence modell célja a gyermekek és családok támogatása, a partnerközpontú együttműködés pedagógusokkal, szülőkkel és gyermekekkel.

A délelőtt következő feladatát a résztvevők tágra nyílt szemekkel fogadták, matematika példák kellett javítani. Leszögeztük, hogy ha javításnál a jó megoldásokat, azaz az erősségeket helyezzük a középpontba, akkor ezzel az erősségeket emeljük ki, a gyengeségeket pedig csökkenthetjük.

A zárókörben mindenki kiválasztotta azt a képet, amely őt megszólította. Mindenki reflektált arra, hogy mit adott neki a mai nap, milyen gondolatokkal és érzésekkel tér haza.

Természetesen nem egyik napról a másikra sikerül egy közös nyelvet kialakítani, de megéri a fáradtságot!

Köszönjük a kedves befogadást az újhartyáni és szekszárdi óvodáknak!

A program a Miniszterelnökség nagyvonalú támogatásával jött létre.

További hírek

Teremelrendezés: egy különleges pedagógiai feladat

Teremelrendezés: egy különleges pedagógiai feladat

2024. október 10-én és 11-én Sopronban és Budapesten a Magyarországi Német Pedagógiai és Módszertani Központ továbbképzést szervezett hallgatók, óvodapedagógusok és alsó tagozatos általános iskolai tanárok számára.

A tér jelentősége a gyermeknevelési gyakorlatban

A tér jelentősége a gyermeknevelési gyakorlatban

A továbbképzés előadója: Frau Dr. Ilona Bachmann Célcsoport: német nemzetiségi Óvodapedagógusok, német nemzetiségi Tanítók, nemzetiségi pedagógus Hallgatók Időpont, helyszín: 2024.10.10. (csütörtök) 9.00-től 14.00 óráig, Soproni Egyetem - Benedek Elek Pedagógiai Kar /...